תסמונת המעי הרגיז (IBS)

תסמונת המעי הרגיז (IBS)

תסמונת המעי הרגיז (Irritable Bowel Syndrome, IBS)

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעת מעיים כרונית תפקודית המאופיינת בעיקר בכאבי בטן ושינויים בהרגלי היציאות כגון עצירויות, ושלשולים, או שלשולים ועצירויות לסרוגין. לתסמינים אלו יתכנו תופעות נלוות נוספות כגון תכיפות ביציאות, כאבים ועוויתות בבטן התחתונה, נפיחות וגזים. לתסמינים אלו לא נלווים ממצאים חריגים בבדיקות רפואיות  שגרתיות.
תסמונת המעי הרגיז ( Irritable Bowel Syndrome, IBS)  היא השכיחה ביותר באבחנת גסטרואנטרולוגים ומהווה אחת מעשר התסמונות המאובחנות  ביותר בין רופאי ארה"ב. שכיחותה באוכלוסיה המערבית היא בין 10% – 25%  כאשר נשים מהוות כ-70% מכלל החולים בתסמונת.שיעורי ההיעדרות מן העבודה של החולים בתסמונת המעי הרגיז הם כמעט פי 3 בהשוואה לאנשים בריאים (כ-12 ימי היעדרות בשנה בממוצע לאדם) ובילדים ומתבגרים קיימת בעיה זהה של היעדרויות מבית הספר.

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז עדיין אינן ידועים במלואם אולם מחקרים מצביעים על כך מדובר ברגישות יתר של מערכת העצבים בציר מוח מעיים. ציר מוח מעיים למעשה מקשר בין המוח למערכת העיכול, כיום ידוע שישנם קשרים מורכבים בין מערכת העיכול למח. שתי המערכות מעבירות ביניהן מסרים בלתי פוסקים כך שכל דבר המשפיע על מערכת אחת צפוי להשפיע על המערכת השנייה. שינויים בקשר העצבי וההורמונלי המקשר בין המוח למערכת העיכול ובין מערכת העיכול למוח מהווים נדבך מרכזי בגרימת תסמונת המעי הרגיז. הגורמים לשינויים אלו אינם ידועים במלואם ויכולים להיות גנטיים מולדים, סביבתיים, פסיכולוגיים או תוצאה של זיהום במערכת העיכול.

טיפול בתסמונת המעי הרגיז

הגישה הטיפולית בתסמונת המעי הרגיז הינה הוליסטית ומורכבת מטיפול רפואי, שינויים תזונתיים וטיפול פסיכולוגי המשלב שינוי בהרגלי חיים

טיפול תזונתי

רגישות למזונות שונים עשויה להוביל לסימפטומים הדומים לתסמונת המעי הרגיז כגון רגישות ללקטוז. בנוסף, מזון המכיל שומן רב, אכילה לא סדירה, ותזונה לא מאוזנת עשויים להשפיע על התסמונת. רצוי לפנות לתזונאית בכדי להרכיב תפריט מאוזן ולבדיקת שינוי סימפטומים בעקבותיו.

טיפול פסיכולוגי בתסמונת המעי הרגיז (IBS)

פעמים רבות ישנה החמרה בתסמונת המעי הרגיז הנובעת ממצבי מתח נפשי: מתח נפשי עלול להביא להתעוררות סימפטומים של כאבי בטן ויציאות לא סדירות אשר יגררו עמם רגשות של חוסר אונים, תסכול, חרדה ודיכאון. רגשות אלו עלולים לעורר תחושה של קושי בשליטה על החיים וירידה בכוחות ההתמודדות אשר עלולים להחמיר את המתח הנפשי ולהמשיך את סימפטומי המעי הרגיז  ואף להגבירם. הטיפול הפסיכולוגי מיועד לסייע בבחינת המצבים הרגשיים הגורמים להאצה או האטה בפעילות מערכת העיכול ולסייע במצוקה הפסיכולוגית הנלווית לתסמונת המעי הרגיז. אפקטיביות גדולה יותר של הטיפול תושג כאשר הוא ישולב בטכניקות להפחתת מתחים כגון היפנוזה רפואית, ביופידבק או מיינדפולנס אשר מסייעים להפחתת מתח נפשי והחזרת השליטה על מערכת העיכול.

 

אהבתם את הפוסט? שתפו...

מאמרים נוספים

medicpsychology

חרדה

חרדה היא תגובה טבעית ונורמלית למצבים של סכנה או של אי-ודאות. לחרדות ופחדים יש ערך הישרדותי בכך שהם מגנים עלינו מסכנות אולם כאשר החרדה והפחדים מתעצמים

קרא עוד »
medicpsychology

פסיכולוגיה רפואית

פסיכולוגיה רפואית עוסקת בקשרי גוף נפש, בקשר בין תהליכים וגורמים פסיכולוגיים הקשורים למצבי חולי ובריאות פיסיים. תחום פסיכולוגיה רפואית מתמקד בהבנת הקשרים שבין המשתנים הפיזיולוגיים למשתנים ההתנהגותיים והחברתיים

קרא עוד »
medicpsychology

טיפול פסיכולוגי אונליין

טיפול פסיכולוגי אונליין מתבצע דרך תוכנות שיחות וידאו כגון skype  או zoom. בדרך זו המטפל יכול לראות את המטופל, לשמוע את טון הדיבור ולהתייחס אליהם כמו בפגישה פנים אל פנים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן